При побудові бездротової мережі WISP має значення як співвідношення показників і ціни представлених над ринком рішень, а й можливість централізованого управління, моніторингу та адміністрування мережі.
В Україні найбільшою популярністю серед WISP-провайдерів користуються продукти брендів Mikrotik та Ubiquiti . Обидві компанії випускають дуже цікаві та, що не менш важливо, доступні рішення.
У західних країнах та США досить високою популярністю користуються також рішення Cambium Networks , RF elements та Mimosa. У випадку з Mikrotik, на плечі провайдера покладається багато завдань конфігурації мережі, в той час як Ubiquiti може похвалитися більш продуманим, зручним керуванням та налаштуванням.
Раніше Ubiquiti випустили UniFi Controller, піднявши свою продукцію на новий рівень і надавши компаніям потужний інструмент розгортання бездротової мережі.
Нещодавно компанія почала розробку CRM для бездротових провайдерів.
Що таке UCRM?
Ubiquiti CRM або скорочено UCRM - спеціалізована програмна платформа для WISP-провайдерів, що дозволяє здійснювати моніторинг мережі, управління обладнанням та клієнтами, виставляти рахунки за надані послуги. Система має достатньо інструментів автоматизації, наприклад автоматичне щомісячне виставлення рахунків, прийом платіжних карток, моніторинг клієнтів тощо.
Найприємніше в UCRM те, що Ubiquiti надає його абсолютно безкоштовно. Природно з одним застереженням, комплекс сумісний виключно з рішеннями самої компанії, що, втім, і не дивно.
UCRM може бути встановлений як локально, так і у хмарі. На даний момент компанія не надає власних хмарних послуг для CRM, проте на офіційному сайті ви можете знайти докладну інструкцію щодо встановлення UCRM на хмару .
Завантажити UCRM можна безкоштовно з офіційного сайту компанії. На даний момент підтримуються платформи Ubuntu 16.04 (LTS) та Debian 8.4.
Щодо підтримки платформ Windows і OS X, силу певних труднощів про терміни реалізації поки що ніякої інформації немає. Натомість в Ubiquiti рекомендують використовувати VirtualBox з останньою версією Ubuntu ( інструкція з встановлення англійською мовою ).
Як і у випадку з іншими програмними рішеннями UBNT, мінімальні системні вимоги є досить скромними:
Основні можливості UCRM
Робота над UCRM йде безперервно, незабаром розробники обіцяють нам низку нових можливостей та покращень, зокрема:
А поки що розробники працюють над удосконаленням та розширенням можливостей програмного забезпечення, давайте розглянемо, що вже вміє робити UCRM на поточний момент.
1. Формування бази клієнтів
Комплекс UCRM дозволяє сформувати базу клієнтів, що включає докладну інформацію щодо кожного з них: підключені тарифні плани, місцезнаходження, журнал операцій тощо.
У разі виникнення проблеми оператор може швидко переглянути інформацію по клієнту, в більшості випадків це допомагає швидко ідентифікувати проблему. У межах кожного клієнта можна переглядати статус підключення (наявність блокувань, тимчасова недоступність, затримки тощо.), і навіть журнал операцій (баланс, рахунки, оплати, окремі нотатки).
2. Білінг, прийом платежів
Система білінгу UCRM має досить багаті можливості, зокрема система дозволяє генерувати рахунки (invoices) в автоматичному режимі, із застосуванням низки додаткових опцій, наприклад, враховувати персональну знижку клієнта.
Згенерований рахунок можна завантажити з панелі, або відразу роздрукувати. Вбудована можливість масового розсилання повідомлень (email) дуже спростить вашу роботу.
На додаток до всього, UCRM має вбудований процесинг для обробки кредитних (банківських) карток, що дозволяє клієнту оплачувати рахунки не виходячи з дому.
Для більшої зручності клієнт може налаштувати «підписку» на послуги і оплачувати рахунки автоматично, для чого призначений вбудований платіжний шлюз.
Серед платіжних систем, що підтримуються, не тільки «екзотика» на кшталт Stripe і Authorize.Net, а й добре знайомий українцям PayPal. А це в свою чергу означає, що UCRM можна налаштувати на прийом платежів за допомогою PayPal, єдине, що клієнту потрібно створити аккаунт і прив'язати до нього банківську картку. В іншому ж PayPal дуже зручний і використовується мільйонами користувачів по всьому світу.
3. Контроль оплати
Білінг UCRM дозволяє не лише виставляти рахунки, а й контролювати своєчасну оплату. У панелі керування провайдер може налаштувати правила зупинення доступу до Інтернету, у разі несплати щомісячної абонплати з боку клієнта. При цьому клієнту буде надіслано відповідне повідомлення про припинення надання послуг із зазначенням причини. Дана інформація також буде продубльована на сторінці-заглушці, яка з'явиться при спробі користувача відкрити будь-яку URL-адресу в браузері.
4. Моніторинг мережі, шейпінг трафіку
Ubiquiti CRM має вбудовану платформу для моніторингу всіх пристроїв WISP-мережі, у разі проблем з обладнанням, оператор відразу ж отримує повідомлення і, при необхідності, що дозволить сформувати вбрання на усунення несправності, не чекаючи дзвінка від клієнта.
Крім цього, система дозволяє переглядати статистику за всіма клієнтами, зокрема, час затримок (латентність), втрата пакетів, обсяг використаного трафіку в цілому, а також у вигляді діаграми тощо.
Зрозуміло, UCRM здатний проводити автоматичний шейпінг трафіку клієнта відповідно до обраного тарифного плану, причому шейпінг може проводитися як на стороні клієнта (на CPE-обладнанні), так і на іншому маршрутизаторі в мережі WISP.
5. Портал для клієнтів (особистий кабінет)
Використовуючи UCRM, ви не матимете проблем з організацією особистого кабінету для клієнтів, адже система вже включає готове рішення (портал). В особистому кабінеті клієнт може керувати послугами, переглядати рахунки та оплачувати послуги в режимі он-лайн банківською картою за допомогою платіжного шлюзу.
6. Формування звітів
Вбудовані можливості UCRM дають змогу формувати базові бухгалтерські звіти, включаючи звіт з податків. Система базується на PostgreSQL, що дозволяє використовувати найрізноманітніші інструменти для роботи з базою даних. За замовчуванням система вже налаштована на автоматичне створення бекапів.
7. Багатий API
Якими б багатими не були можливості UCRM, їх може не вистачати при інтеграції з іншим обладнанням ПЗ. Щоб у провайдера не було проблем із системною інтеграцією, розробники подбали про API ( офіційна документація ).
Можливості API дозволяють отримувати/імпортувати дані із системи, наприклад, з метою розвантаження в окреме бухгалтерське програмне забезпечення. Наприклад, в Україні популярністю користується платформа 1С.
За допомогою API можна також керувати шейпінгом трафіку та призупиненням обслуговування на сторонньому обладнанні, якщо, звичайно ж, для нього є можливість використовувати API (або ssh) і у вас є грамотний фахівець, який зможе все це налаштувати.
Інтерфейс провайдера
Інтерфейс UCRM можна умовно поділити дві підсистеми, перша призначена для провайдера, друга - кабінет клієнта. До недоліків можна віднести відсутність російської мови, всього у списку 10 мов, включаючи англійську. Сподіватимемося, незабаром розробники додадуть до системи російську та українську мови.
З іншого боку, у розділі налаштувань можна вибирати Україну та валюту гривні, тож в іншому зауважень як таких немає.
Портал провайдера зустрічає провайдера стартовою сторінкою, на якій зібрано загальну статистику по всій системі. Тут відображається така інформація як кількість клієнтів, кількість відключених клієнтів, інформація по платежах, графік споживання трафіку днями, список найактивніших клієнтів, активні та відключені пристрої.
Вся інформація розділена по блоках, з яких можна потрапити до конкретного розділу, до якого належить наведена інформація. Окремо можна назвати статус системи. У певному випадку з'являється помилка підключення до поштового сервера.
Дашборд не можна змінювати під себе, принаймні сам користувач самостійно цього зробити не може, в той же час у розділі налаштувань групи можна налаштувати більше 40 параметрів доступу до того чи іншого елемента.
Наприклад, ви можете створити кілька груп, наприклад, окремі групи для бухгалтерії, інженерів, операторів і т.д. Можливість мене права доступу до 43 категорій дозволяє дуже гнучко конфігурувати систему. Зокрема, будь-яка категорія має 3 рівні доступу: заборонено, перегляд, редагування. Відключення доступу просто прибере розділи з меню, що буде зручним для бухгалтерії. Для операторів можна, наприклад, комбінувати права на перегляд/редагування.
Взагалі налаштувань у CRM багато, так що ви легко налаштуєте систему під себе.
Якщо ж якісь опції вам будуть незрозумілі, прямо в систему вбудована система підказок (англійською).
У налаштуваннях ви можете знайти не тільки QoS, але і NetFlow, який буде доступний під час використання маршрутизаторів EdgeRouter (EdgeOS).
Досить часто в Україні та й інших країнах практикується створення кількох організацій (зокрема, кілька приватних підприємців) для різних регіонів. У цьому випадку достатньо внести всі їх в базу і позначити одну як основну (вибиратимуться за замовчуванням).
Управління тарифними планами та послугами реалізовано досить зручно. Усі послуги розділені на 3 категорії: тарифні плани, пристрої та додаткові послуги.
У розділі тарифним планом, як нескладно здогадатися, зібрано налаштування за тарифними планами.
Тут же задається вартість тарифного плану, а також швидкість на відправлення та прийом. У випадку, якщо ви готові надавати клієнтам знижку при сплаті авансом (наперед), додатково передбачена можливість вказати окрему вартість при сплаті на 3/6 місяців або 1/2 роки.
У підменю Items можна додати всю супутню продукцію, наприклад, клієнтські модулі, кабель і т.д.
Для додаткових послуг відведено окремий розділ. Наприклад, сюди можна включити статичний IP та послугу «Роутер».
На окрему згадку заслуговує розділ налаштувань білінгу, в якому можна налаштувати цикли (30 днів у місяці або реальну кількість днів), ставки податків (наприклад, 20% для загальної системи оподаткування), умови відключення, оплата за підсумками місяця або авансом, автоматична відправка рахунків за Email.
До речі, хоч російської локалізації в UCRM немає, ви без проблем зможете налаштувати абсолютно ВСІ шаблони email-повідомлень на свій смак. Для більшої зручності використовується редактор WYSIWYG, причому при редагуванні шаблону доступний ряд вбудованих тегів. Для кожного шаблону використовується набір доступних тегів, список доступних тегів відображається прямо під формою.
Додаткових інструментів не так багато, є тільки найнеобхідніше: створення бекапів, можливість імпорту платежів і клієнтів з CSV-файлу і т.д. Підтримується просте встановлення SSL-сертифікатів для роботи з HTTPS.
Системний лог розділений на 3 категорії: логування інформації по пристроях, email та системний лог. У системному лозі відображається список всіх дій на панелі керування (хто, коли і які зміни проводив).
Список клієнтів винесено окремим розділом, для якого можна застосовувати фільтрацію та експорт. У розрізі кожного клієнта можна переглянути цілу низку параметрів, починаючи з особистих даних та закінчуючи підключеними послугами, історія зміни тарифів, виписані та оплачені рахунки.
При створенні нового клієнта (або перегляді існуючого) окремо передбачена можливість надсилання листа з даними та інструкцією по входу в особистий кабінет. Як бачите, система максимально автоматизована.
Біллінг, як і розділ із клієнтами, винесений в окрему категорію. Ubiquiti CRM реалізує базовий фінансовий облік із непоганими можливостями. Звичайно, тут немає особливих бухгалтерських звітів, в іншому ж можна переглядати та редагувати рахунки, переглядати та контролювати оплату, переглядати деталі щодо кожного окремого платежу і навіть формувати звіти у вигляді PDF.
Таких можливостей без проблем вистачить потреб приватного підприємця, а більш серйозних завдань систему можна інтегрувати з ПЗ для бухгалтерського обліку (наприклад, з 1С).
Як і у випадку з UniFi Controller, платформа UCRM підтримує створення кількох локацій (Sites), що дуже зручно поєднувати з підтримкою кількох організацій. За бажанням, система легко може бути інтегрована з більш складними системами.
Авторизуйтеся, щоб додати відгук